ضدیخ ماشین هیچ جایگزینی ندارد چون ماده ای بسیار حیاتی و واجبی است ولی میتوان آن را ساخت ولی باز کار ضد یخ را نمیکند چون ضد یخ دارای مواد سمی ، آلی و غیر آلی است که فقط توسط شرکت سازنده تولید میشود . که در ادامه به ساخت آن میپردازیم : عموما آنتی آیسینگ از آب و گلیکول ها به همراه مواد ضدخوردگی تشکیل شده است. وجودآب در این ضد یخ ها باید به اندازه باشد و معمولا وجود 40 درصد آب و 60 درصد گلیکول می تواند بهینه ترین حالت برای آب و هوا های معمولی باشد. برای این منظور یک فنجان آب را با 1 فنجان ایزوپروپیل الکل مخلوط کنید. راه دوم: آب گرم و سنگ نمک را به نسبت 3 به 1 مخلوط کنید. آب گرم حلالیت نمک را افزایش می دهد و نمک بیشتری می تواند با سرعت بالاتر حل شود. غلظت زیاد نمک در محلول باعث کاهش خاصیت آنتی آیسینگ می شود. برای عملکرد بهتر محلول نمک روی یخ ، مواد افزودنی مانند کلرید کلسیم ، اوره ، کلرید پتاسیم ، کلرید منیزیم و استات منیزیم کلسیم نیز می توانند در محلول همراه با سنگ نمک مخلوط شوند. محلول آماده شده است .
ضدیخ
ضدیخ ماده ای است که نقطه انجماد آب را کاهش می دهد و از یک سیستم در برابر اثرات سو تشکیل یخ محافظت می کند. ضدیخ هایی مانند اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول که معمولاً در سیستم های خنک کننده اتومبیل به آب اضافه می شوند از آسیب رادیاتورها جلوگیری می کنند. مواد افزودنی برای جلوگیری از یخ زدگی آب در بنزین معمولاً حاوی متانول یا ایزوپروپانول هستند. علاوه بر این ارگانیسم هایی که باید در دمای انجماد زنده بمانند از مواد شیمیایی مختلفی برای جلوگیری از تشکیل بلورهای یخ در سلول ها و بافت های خود استفاده می کنند. گلیسرول یا دی متیل سولفوکسید در حشرات گلیسرول یا ترهالوز در سایر بی مهرگان (نماتدها و روتیفرها) و پروتئین ها در ماهی های قطب جنوب نقش ضد یخ را بازی می کنند .عملکرد ضدیخ چیست؟ ضد یخ یا خنک کننده موتور مایعی رنگی است که با آب مخلوط می شود تا به شما در تنظیم موتور در دمای خیلی پایین کمک کند. همانطور که دمای خارج از گرم به سرد تغییر می کند ضد یخ در سراسر قطعه موتور پمپ می شود تا دمای یکنواخت را حفظ کند. با این وجود ضد یخ چیزی فراتر از تنظیم دما است و با حفظ سطح مناسب مایعات به جلوگیری از خوردگی نیز کمک می کند. در واقع ضد یخ ضمن محافظت از اجزا در برابر خوردگی ، از موتور شما در برابر یخ زدگی محافظت می کند و با از بین بردن گرمای اضافی نقش مهمی در حفظ تعادل گرمای موتور دارد. در یک موتور دیزلی سنگین ، فقط یک سوم کل انرژی تولید شده برای پیشبرد خودرو به جلو کار می کند. یک سوم اضافی به عنوان انرژی گرمایی توسط سیستم اگزوز حذف می شود. یک سوم باقیمانده انرژی گرمایی تولید شده نیز توسط خنک کننده موتور گرفته می شود. گرمای حذف شده توسط ضد یخ باعث ایجاد تعادل در حذف گرمای موتور می شود که برای اطمینان از عملکرد مناسب موتور بسیار مهم است. گرم شدن بیش از حد می تواند منجر به خراب شدن سریع روغن و خود موتور شود. خنک کننده موتور معمولاً با نسبت ۵۰/۵۰ با آب مخلوط می شود و در مخزن موتور ریخته می شود. از مواد شیمیایی مانند اتیلن گلیکول به عنوان پایه برای ایجاد مایعی استفاده می شود که در موتور اتومبیل شما پمپ می شود تا دمای مطلوب را در شرایط آب و هوایی بسیار گرم یا سرد تنظیم و حفظ کند. تفاوت انواع ضدیخ در چیست؟ اکثر خنک کننده از مواد شیمیایی پایه اتیلن گلیکول تشکیل شده است که می تواند سبز ، صورتی یا نارنجی باشد ولی فرمول کلی آنها یکسان است. به عنوان مثال ، آنچه باعث می شود ضد یخ / خنک کننده ضدیخ ایساکو ضدیخ شیمانول ضدیخ فیروزگام و ضدیخ پارس با یکدیگر متفاوت باشند مواد افزودنی و رنگی است که برای استفاده در انواع وسایل نقلیه با مسافت پیموده شده بالاتر طراحی شده اند در حالی که اورجینال فرمول عمومی تری است که برای دهه ها در سراسر جهان استفاده می شود. اتیلن گلیکول می تواند مایعات رادیاتور را حتی در دمای پایین تر از ۳۰ درجه زیر صفر از یخ زدگی محافظت کند و همچنین مانع از جوش آمدن مایعات در داخل موتور تا ۲۷۵ درجه فارنهایت می شود. بنابراین به عنوان بهترین ضد یخ کاربرد گسترده ای دارد. اگر شما می خواهید مطمئن شوید که وسیله نقلیه شما در هر زمان مقدار مناسبی ضد یخ دارد یا خیر باید بدانید که مقدار کم آن می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور یا یخ زدگی شود و در طولانی مدت هزینه های کلانی به شما تحمیل خواهد کرد بنابراین باید سطح ضد یخ را هر ۲ تا ۳ ماه یک بار بررسی کنید.
از کجا بفهمیم ماشین ضدیخ دارد
از کجا بفهميم ماشين ضد يخ دارد ؟
روش اول مقداری از آب رادیاتور را داخل لیوان یکبار مصرف میریزیم و داخل جایخی یخچال قرار میدهیم. اگر نمونه یخ زد، میفهمیم که ضد یخ کم میباشد. اما اگر یخ نزد ضد یخ لازم نمیباشد.
روش دوم هنگامی که ماشین سرد میباشد درب رادیاتور را باز نمایید. مقداری از آب رادیاتور را بچشید. اگر شیرین بود دارای ضد یخ است اما اگر مزه ای نداشت ضروریست که ضد یخ بریزید.
روش سوم از رنگ نیز میتوان تشخیص داد. ضد یخ کارکرده تغییر رنگ خواهد داد. به طور کلی ضدیخ ها به رنگ سبز هستند، هرچه این سبز کمرنگتر باشد، سطح ضدیخ شما نیز کمتر است.
ضدیخ خوب
ویژگی ضد یخ خوب
۱-ضدیخ باید قادر باشد در زمستان دمای انجماد آب را تا حداقل دمای ممکن پایین آورد.
۲-ضدیخ مناسب باید از نظر شیمیایی و کار کرد عملکرد کافی داشته باشد. ۳-ضدیخ باید دارای نقطه جوش بالایی بوده و نباید در دمای بالا رسوب کند.
۴-ضدیخ نباید روی قسمت های لاستیکی به کار رفته در سیستم تاثیر نامطوب بگذارد.
۵-ضدیخ باید در زمینه انتقال حرارت عملکرد مناسب داشته و نباید هیچگونه تاثیر نا مساعدی روی تبادل حرارتی سیستم خنک کننده داشته باشد.
۶-ضدیخ باید دارای کمترین آثار سمی باشد.
۷-ضدیخ استفاده شده نباید قابل اشتعال باشد.
۸-ضدیخ باید بدون کف باشد یا کف بسیار کمی داشته باشد.
۹-ضریب انبساط حرارتی ضدیخ باید پایین باشد.
۱۰-گرازوی ضدیخ در دمای پایین باید پایین و در حد قابل قبولی باشد.
۱۱-ضدیخ مناسب باید بیشترین حفاظت را از فلزات به کار رفته در سیستم خنک کننده داشته باشد.
۱۲-ضدیخ نباید روی رنگ بدنه خودرو اثر نا مطلوبی داشته باشد.
نسبت ضد یخ و آب
نسبت ضد یخ و آب رادیاتور بستگی به حداقل دمایی دارد که موتور در آن شرایط آب و هوایی کار می کند. یعنی مثلاً اگر دمای زمستان تا 30 درجه زیر صفر می رسد ( مثل مناطقی چون کانادا و یا همین فریدن و اراک و اردبیل خودمان ) این نسبت باید در بیشترین حالت خود یعنی 50/50 باشد نیمی ضد یخ و نیمی آب رادیاتور. ولی اگر دما تا این حد بالا نمی رود و مثلاً حول و حوش چند درجه زیر صفر است باید از نسبت دو به سه یعنی دو قسمت ضد یخ و سه قسمت آب رادیاتور استفاده شود. در بقیه موارد هم مثل نقاطی چون ماهشهر و خوزستان باید یک به سه باشد. یعنی سه قسمت آب رادیاتور و یک قسمت ضد یخ . نسبت ضد یخ با آب درون رادیاتور، در ابتدا باید گفت که هر خودرو سازی بر اساس تکنولوژی و آلیاژ به کار رفته در ساخت سیستم خنک کننده خودرو و بدنه موتور دستور العملی را برای نحوه ترکیب و نسبت آب و ضد یخ دارد که با مطالعه آن به راحتی می توانید بنا به شرایط دمای محل زندگی، از بهترین شرایط برای خودرو خودتان آگاه شوید. اما اگر به هر دلیلی دسترسی به نسبتهای استاندارد خودرو ساز ندارید به یاد داشته باشید که حداقل نیمی از مایع داخل رادیاتور می بایست ضد یخ باشد، به بیان ساده تر اگر میزان مایع داخل سیستم خنک کننده خودرو شما در کل معادل با 5 لیتر باشد، لازم است 2.5 لیتر مایع خنک کننده ضد یخ و نیم دیگر از آب بدون املاح مانند آب مخصوص ر ادیاتور و یا آب جوشیده باشد.
ضدیخ از چی درست میشه
این ترکیبات، به طور عمده شامل اتیلن گلایکول و پروپیلن گلایکول هستند. اتیلن گلایکول بیشتر ضدیخها از مخلوط کردن آب مقطر با مواد افزودنی همچون «مونو اتیلن گلایکول» تهیه میشوند. چراکه نقطه جوش بالای اتیلن گلایکول، امکان استفاده از آن را در تابستان و دمای بالاتر نیز فراهم میکند. امروزه نیز این ماده علاوه بر خودروها، در بسیاری از موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرد. البته مواد جایگزین دیگری همچون پروپیلن گلایکول نیز در دسترس هستند که خاصیت سمی کمتری نسبت به اتیلن گلایکول دارند. زمانی که در یک سیستم، از اتیلن گلایکول استفاده شود این ماده در اثر واکنشهای ردوکس به پنج نوع اسید اکسید خواهد شد که عبارتند از: فرمیک اسید اگزالیک اسید گلایکولیک اسید گلیوکسیلیک اسید استیک اسید مواد افزودنی وجود دارند که با بافر کردن pH و حفظ خاصیت قلیایی، از اکسیداسیون اتیلن گلایکول و تشکیل اسید جلوگیری میکنند. علاوه بر این، برای جلوگیری از خوردگی فلزات، موادی همچون نیتریتها سیلیکاتها «بوراتها» و «آزولها» را به ضد یخ اضافه میکنند. اتیلنگلایکول مادهای سمی و تلخمزه است. پروپیلن گلایکول این ماده، خاصیت سمی بسیار کمتری نسبت به اتیلن گلایکول دارد و به عنوان ضد یخ غیر سمی شناخته میشود. پروپیلن گلایکول زمانی کاربرد دارد که بکارگیری اتیلن گلایکول میسر نباشد. از جمله این موارد میتوان به کاربرد در صنایع غذایی و لولههای آب غیر شرب در منازل اشاره کرد. زمانی که رنگ پروپیلن گلایکول، به قرمز تغییر کند، باید آنرا تعویض کرد. در حقیقت زمانی که محلول پروپیلن گلایکول در یک سیستم خنککننده یا گرمایشی به رنگ قرمز میرسد نشانگر خوردگی شدید آهن است. در نبود عوامل ضدخوردگی پروپیلن گلایکول با اکسیژن و یونهای فلزی واکنش میدهد و ترکیبات مختلفی شامل اسیدهای آلی تشکیل میدهد که خوردگی را تشدید میکنند و ضد یخ بوجود می آید .
ضدیخ پلمپ خراب میشود؟
بله با گذشت زمان ضد یخ پلمپ خراب میشود و دیگر قابل استفاده نیست دلیل خراب شدن ان هم استفاده از ترکیبات آلی ، غیر آلی و سمی است . ضد یخ های معدنی که این نوع ضد یخ پرمصرف ترین ضد یخ موجود در بازار است و به طول عمر مفید آن ها به طور میانگین یک سال می باشد. ضد یخ های آلی گونه دیگری از ضد یخ ها می باشد که طول عمر طولانی تری نسبت به ضد یخ معدنی دارد و طول آن در حدود ۳ سال است
ضدیخ تقلبی
تشخیص ضدیخ اصلی و تقلبی تنها راه تشخیص ضدیخ اصلی و تقلبی قرار دادن در دمای پایین فریزر می باشد . بر خلاف عقیده بعضیها، با قرار دادن ضدیخ در فریزر نمیتوان به مرغوبیت آن پی برد، از این طریق فقط خاصیت ممانعت از انجماد ضدیخ سنجیده میشود و وجود مواد افزودنی بازدارنده خوردگی در این روش سنجیده نمیشود، همچنین نمیتوان دریافت که سیال اصلی ضدیخ از نوع گلیکولهای مرغوب است یا از دیمتیلمتانول، که سمی و آتشگیر است. از آنجاییکه ضدیخ خالص در 5- تا 18- منجمد میشود اگر ضدیخ خالص در فریزر قرار داده شود و در دمایی پایینتر از 18- منجمد شود نشاندهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است. بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو توصیه سازنده است. در غیر اینصورت باید با توجه به دارا بودن علامت استاندارد ضدیخ مناسب را شناسایی و خریداری کرد پس از انتخاب و خرید ضدیخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد میتوان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روی برچسب ظرف که یکی از الزامات نشانهگذاری این فرآورده میباشد با آب دی یونیزه رقیق کرد. برخی از مصرف کنندگان تصور میکنند با افزودن مقدار ضدیخ میتوان به نقطه انجماد پایینتری رسید این تصور کاملا اشتباه است و غلظتهای بیشتر از 68 درصد حجمی ضدیخ در آب توصیه نمیشود زیرا در غلظت 68 درصد حجمی 68 در صد ضدیخ و 32 در صد آب مخلوط پایینترین نقطه انجاد را خواهد داشت (69- درجه سیلسیوس)و اگر غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر میرود و زودتر منجمد میشود این پدیده به عنوان نقطه اتکتیک شناخته میشود و نشان میدهد ضد یخ تقلبی نیست . مشابه هر ترکیب شیمیایی دیگر ضدیخ از عناصر و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت زمان و محدودیتهای زیست محیطی و قوانین وضع شده در این زمینه روزبهروز شرایط سختتری برای تولیدکنندگان این ترکیب به وجود میآید. مصرفکنندگان در هنگام خرید بایستی به این نکات به دقت توجه داشته باشند. میتوان گفت که نوع خنککننده قابل استفاده براساس نوع نیازمندی سازندگان تجهیزات اصلی تعیین میشود. اغلب ضدیخهای موجود پایه اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول دارند و از این لحاظ طبقهبندی خاصی از نظر نوع ترکیبات وجود ندارد و تنها از نظر درصد ترکیبات تفاوتهایی در انواع ضدیخ وجود دارد. ضدیخ مایعی است سمی و چون منو اتیلن گلیکول به خودی خود بیرنگ و بیبو است، در طول فرآیند تولید به آن رنگ مخصوص اضافه میشود تا به این ترتیب ضدیخ از مایعات مشابه مانند آب قابل تشخیص شود. منو اتیلن گلیکول به شدت خورنده است و در دمای بالا نزدیک سیلندر و حتی در داخل رادیاتور میتواند ایجاد خوردگی سوراخ و پوسیدگی کند به همین دلیل از مواد ضـدخوردگی در آن استفاده میکنند تا در مقابل اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنککننده، مقاومت ایجاد کند.